fbpx

Onko somemarkkinointi tehokasta?

Ajatuksia digimarkkinoinnista

Tällä sivustolla on erilaisia blogitekstejä liittyen digimarkkinointiin, graafiseen suunnitteluun ja valokuvaukseen. Pyrin myös kirjoittamaan ajankohtaisista asioista, myös yrittämiseen liittyvät asiat ovat lähellä sydäntä. Minua kiinnostaa myös yrityksien strategian kehittäminen. Ketterän kehityksen toimintamalli kuvaa myös omaa ajatusta yrityksen toiminnasta.

Saako somemarkkinoinnilla oikeasti tuloksia ja miten tuloksia mitataan?

Sinä aikana kun olen tehnyt somemarkkinointia, on se muuttunut todella paljon siitä, kuin aloitin ja mitä se tällä hetkellä on.

Somemarkkinoinnin tekeminen on siis myös jatkuvaa opiskelua. Nautin kuitenkin kaikesta sellaisesta työstä missä voi kehittyä aina lisää ja missä oman käden jälki ja tulokset näkyvät, joskus nopeastikin.

Sosiaalisen median markkinoinnin tärkein työkalu on Metan (ent. Facebook) Business Suite, jossa tehdään somekampanjat Facebookkiin ja Instagramiin. Facebook ja Instagram ovat suosituimmat sovellukset Suomessa ja niiden käyttö on lisääntynyt pandemian aikana ja sen jälkeen (Stat 2021).

Meta Business Suite on selkeä ja helppokäyttöinen. Ennen sen käyttöönottoa on hyvä asentaa Metan seurantapikseli sille sivustolle, mitä markkinoidaan. Se voi olla verkkokauppa tai normaali yrityksen verkkosivu. Pikselin ja UTM-parametrien avulla pystytään seuraamaan tuloksia tarkasti, mitä somekampanjat tuottavat. Tulos voi olla joko liidejä, eli yhteystietojen keräämistä, sivustolla vierailuja tai vaikkapa verkkokaupasta ostotapahtuma.

Mutta tuleeko niitä tuloksia oikeasti?

Somemarkkinointi on tehokasta, koska siinä pystyy kohdentamaan mainokset oikealle kohderyhmälle. Somemarkkinointi on myös mielestäni melko edullista. Oman kokemuksen perusteella voin sanoa, että somemarkkinointi toimii todella hyvin, ja sillä saa oikeasti hyviä tuloksia aikaan. Somemarkkinointi on varsinkin erinomainen keino brändimarkkinoinnille. Toinen todella tehokas kampanjamuoto on uudelleenmarkkinointi. Somemarkkinointi toimii myös hyvin erilaisten alennusmyynti- tai uuden tuotteen konversiokampanjoina. 

Metan Business Suitella siis pystyy tekemään hyvin erilaisia kampanjoita brändin tunnettavuuden lisäämisestä konversiokampanjoihin. Somemarkkinoinnilla tulee tuloksia, edellyttäen kuitenkin että kampanjat on osattu tehdä teknisesti oikein, mainoksen sisältö on hyvää ja itse mainos on kekseliäs ja huomiota herättävä.

Paljon somemarkkinointi maksaa?

Yrityksen somemarkkinointi on edullista. Muutaman euron päiväbudjetilla saa jo brändimainonnassa ihan hyvin tuloksia jos kohdennus on melko tarkka. Sitten jos halutaan, esimerkiksi hankkia paljon uusia asiakkaita, eli kyseessä olisi liidien hankinta ja kohderyhmä on melko laaja, niin tällöin järkevää on laittaa budjetiksi ainakin kaksinumeroinen luku. Riippuen siitä, mikä on kampanjan tavoite, määrittelee se budjetin määrän. Jos taas esimerkiksi verkkokauppa haluaa tehdä uudelleenkohdennusta, muutaman kympin päiväbudjetilla saa hyvin tuloksia aikaan. .

miten somemarkkinoinnin tuloksia mitataan?

Sitä varten markkinoidaan jotta markkinointiin panostettu aika ja raha tuottaisi tuloksia, eli käytännössä markkinoinnin tekijä saa markkinoinnillaan uusia asiakkaita tai ihmiset tekemään jonkun halutun toimenpiteen.

Metan Business Suitessa on erittäin hyvä ja tarkka raportointi markkinoinnin tuloksista. Raportointinäkymässä näkyy mm. Budjetti, kattavuus, näyttökerrat, klikit, oston mainostuotto (verkkokaupat) jne. Jotta tämä raportointi toimii täysin, tulee markkinoijan asentaa aina Metan pikseli sivustolleen. Tämä on monesti hyvinkin simppeli juttu. Sen jälkeen kun pikseli on asennettu oikein, alkaa raportointi pelaamaan. 

Toinen yleisesti käytössä oleva tulosten mittaaja on Google Analytics. Tässä kohtaa tullaan siihen, että kummankaan ohjelmiston raportointi ei ole täysin aukoton. Molemmat ohjelmat vetävät oman kokemukseni mukaan tuloksia kotiinpäin, omien ohjelmistojen mainoksista. Eli Metan raportointi saattaa ottaa enempi kunniaa tuloksista kuin mikä todellisuus on ja samoin sitten Googlen Analytics antaa kunnian omille googlen mainoksille, vaikkei asia ihan niin mennytkään. Tässä olen tulleet siihen tulokseen että kun Analyticsin ja Metan business Suiten raportointeja verrataan toisiinsa, niin se totuus on jossain puolivälissä, miten tulokset oikeasti ovat jakaantuneet.  

Cross network?

Vääristymät johtuvat siis siitä, että jos esimerkiksi verkkokaupalla on somessa alennuskampanjamainos, asiakas näkee sen ja klikkaa mainosta ja menee yrityksen sivuille mutta asiakas ei kuitenkaan vielä tee ostosta. Asiakas kuitenkin näkee somessa uudelleen kohdennus mainoksen ja päättää klikkaa mainosta. Asiakkaalle tulee kuitenkin joku muu juttu eteen ja ei vieläkään tee ostosta. Myöhemmin samana päivänä hän tekee kuitenkin haun googlessa ja hakee sitä kautta yrityksen verkkokauppa sivuston. Asiakas menee googlen haun kautta uudelleen yrityksen sivuille ja tekee lopulta ostoksen. Tällöin Meta ottaa kunnian ostoksesta koska asiakas alun perin meni mainoksesta yrityksen sivuille ja mainos herätti asiakkaan huomion ja tämän lisäksi asiakas näki uudelleen kohdennus mainoksen ja klikkasi vielä sitäkin. Myös Google ottaa tietenkin tästä ostoksesta kunnian itselleen, koska asiakas teki googlen kautta haun yrityksen nimellä, meni sivuille ja teki ostoksen. 

Äskeisessä esimerkissä kaikki meni lopulta erittäin hyvin. Markkinointi toimi ja asiakas saatiin konvertoitumaan. Analytiikka ei vaan ihan ole relevanttia näissä tapauksissa.  Tällaiseen tulokseen vaaditaan siis kaksi somekampanjaa ja hyvin optimoidut sivut(jotta ne ovat ainakin googlen ensimmäisellä sivulla hakutuloksissa) tai sitten googlen hakusanamainontaa on käytetty lisäksi.

Somemarkkinointi on todella tehokasta ja tuloksia tulee. Suosittelen ihan jokaista yritystä edes kokeilemaan ja toteamaan miten pienelläkin budjetilla voi saada tuloksia aikaan 🙂

Lähteet:

https://www.stat.fi/tietotrendit/artikkelit/2021/median-merkitys-on-kasvanut-pandemian-aikana-monet-ikaihmiset-ovat-ottaneet-melkoisen-digiloikan

Arkisto

Kosketuspisteet-haasteet ja mahdollisuudet asiakaspalvelussa

Kosketuspisteiden haasteet ja mahdollisuudet Kuten asiakaspalvelun reklamaatiotilanteissa, kannattaa aina aloittaa rehdisti ikävän tilanteen selvittämisestä asiakkaalle- tämän vuoksi aloitan myös tämän kirjoituksen, haasteista ensin. On aina

Jaa somessa