
Verkkokaupan perustaminen
Verkkokauppiaaksi haluaa ja kannattaakin monen yrityksen ja yrittäjän lähteä. Tänä päivänä täysin pystymetsästä verkkokauppiaaksi lähtemisessä kannattaa kuitenkin ottaa useita asioita huomioon.
Olen itse työskennellyt päivittäistavarakaupassa kassalla, erikoistavarakaupassa myyjänä, verkkokaupassa varastossa, verkkokaupan myyjänä ja digimarkkinoitsijana verkkokaupalle. Verkkokauppa tulee ajatella samalla tavalla siistinä ja selkeänä myymälänä. Ei siis riitä että tehdään verkkokauppa ja sen jälkeen istutaan odottamaan että kauppaa alkaisi tulemaan. Verkkokaupassa on oman tuntuman mukaan enemmän työtä tänä päivänä, kuin kivijalassa, jos siis meinaat menestyä verkossa ja tulla tunnetuksi.
Aloittelevan verkkokauppiaan muistilista
1. Jos itsellä ei ole kokemusta verkkokaupasta, puhumattakaan sellaisen tekemisestä, kannattaa tekoprosessi antaa ainakin edes osin ammattilaiselle. Näin lopulta voit säästää pitkän pennin. Tässä tuleekin ensimmäinen kriittinen piste, tekijän hankinta.
2. Kysy verkkokaupan tekijältä, onko hän itse ollut töissä verkkokaupassa ja tietääkö hän miten arki verkkokaupan pyörittämisessä menee? Tämä on yksi tärkeimpiä asioita. Vaikka tekijä olisi tehnyt 100 verkkokauppaa, mutta jos ei ole mitään käsitystä mitä se verkkokaupan arkinen pyörittäminen on, ei välttämättä osaa silloin ottaa kaikkia tarvittavia asioita huomioon.
3. Kuuntele itseäsi, miten tulet heti ensi kohtaamisesta toimeen mahdollisen tekijän kanssa. Verkkokauppa projekti vie useita kuukausia ja on todella tärkeää että tulet juttuun tekijän kanssa.
4. Referenssit, koulutus ja osaaminen. Löytyykö tekijältä/yritykseltä kaikki tarvittava tieto taito mitä verkkokaupan perustamiseen tarvitaan? Helpointa on että saat saman katon alta kaikki palvelut.
5. Mieti mitä toimintoja haluat kauppaan? Markkinoinnin automaatiot kannattaa laittaa myös jo teko vaiheessa jiiriin. Miten ja millä toimijoilla toimitat paketit? Saatko tuotteet vietyä kauppaasi esim. csv tiedostolla vai onko kaikki tehtävä käsin? Tuotekuvat, ovatko valmiina vai pitääkö niitä ottaa? ja niin edelleen..
6. Alustan valinta. Tähän kannattaa käyttää aikaa, aikaa ja aikaa. Testaa, selvitä ja kysele. Näin löydät itsellesi, omiin taitoihin ja tarkoitukseesi parhaiten sopivimman alustan verkkokaupallesi.
7. Somekanavat kannattaa tässä kohtaa laittaa jo valmiiksi, ainakin Facebook ja Instagram. Jos myyt lifestyle, sisustus ym. tuotteita, myös Pinterest on järkevä ottaa myös käyttöön.
8. Tässä kohtaa aseta viimeinen deadline päivä, milloin avaat kaupan. Tulee muistaa että verkkokauppa ei ole koskaan valmis vaan sitä kehitetään koko ajan.
9. Nyt kannattaa päättää mitä maksuntarjoaja palveluita otat kauppaasi. Tarjolla on esim. pelkästään Klarnan maksut, Paytrail ja Paypal. Shopifyissa on myös heidän oma palvelu joka on edullisempi kuin muut.
10. Tee viimeistään nyt kaikki integraatiot Googlen palveluihin ja sosiaaliseen mediaan. Tsekkaa että pikselit ja analytiikan seuranta pelittää oikein!
Viimeistele kauppa ja pidä avajaiset!
Paljon verkkokaupan perustaminen maksaa?
Jos teet verkkokaupan alusta loppuun itse etkä laske itsellesi palkkaa, tulee kustannuksia kuitenkin pakkaustarvikkeista, tuotteiden ostamisesta varastoon, mahdollisia palveluiden aloitusmaksuja, domain ja alustan maksut jne. Jos ostat verkkokaupan avaimet käteen palveluna, riippuu hinta tietenkin monesta asiasta mutta hintahaarukka on pienellä->keskikokoisella kaupalla n. 5000-30 000 € välillä.
Mitä kustannuksia verkkokaupasta tulee?
Yleinen harhaluulo on että se verkkokaupan pitäminen on edullista, kun ei tarvita myymälää. No sehän ei näin ole. Verkkokaupalla on aina varastotila, toimistotila jne. niin kuin normaalissa myymälässäkin. Asiakaspalveluun menee ajallisesti (kaupasta riippuen) vähemmän aikaa kuin kivijalassa, mutta tuotteen myyminen on taas suhteessa vaikeampaa. Jos mietit että miten moni asiakas kivijalkaan tullessaan ostaa edes jotain, niin kyllä se prosentti on suhteessa isompi kuin verkkokaupassa kävijän. Verkkokaupassa hyvänä konversioprosenttina pidetään 2% kävijöistä.
Kilpailu on tänä päivänä kovaa verkkokaupoilla ja vain hyvin tehdyt, hyvin markkinoidut, hyvällä brändillä ja hyvin optimoiduilla sivuilla (haku ja konversio-optimointi) pärjää ja kunhan vielä erottuu jollain muulla asialla 😉 Hyvä asiakaspalvelu tulee olla, ilman sitä ei onnistu. Useat eri maksutavat, toimitustavat ja kaikki somekanavat tulee olla. Useita erilaisia lähestymistapoja asiakaspalveluun tulee olla myös itsestään selvyys. Kaikkia näitä kanavia pitää myös ylläpitää. Asiakkaiden kanssa tulee olla vuorovaikutuksessa verkossa. Eli ei se ole helppoa, mutta kun sinulla on hyvä tiimi takanasi, niin kaikki on mahdollista! Tässä tullaan myös siihen että hyvä tekijä osaa kertoa sinulle, miten hallitset nämä kaikki kanavat ja pystyt silti tekemään muutakin elämässäsi kuin töitä.
Jos pystyt tekemään kaiken itse, niin säästät paljon. Tällöin kustannuksia tulee lähetyksistä, maksuntarjoajan provisiot, pakkauskulut, markkinointikulut, sivujen kulut, lisäosat ym. Jos et osaa tehdä kaikkea itse, tällöin kustannuksia tulee vielä sivujen ylläpidosta, automaatioiden rakentamisesta, digimarkkinoinnin tekijän kustannukset, analytiikan seuranta, muun markkinointimateriaalin tekokustannukset ym.
Jos vielä tämän kaiken luettuasi olet sitä mieltä, että sinun kannattaisi aloittaa liiketoimintasi verkossa, ota ihmeellä yhteyttä myös minuun ja pyydä tarjous verkkokaupan rakentamisesta ja digimarkkinoinnin kuukausisopimuksen tiimoilta!