fbpx

Miten rakensin verkkokaupan joka ensimmäisenä vuonna teki yli 200 000€ liikevaihdon?

Ajatuksia digimarkkinoinnista

Tällä sivustolla on erilaisia blogitekstejä liittyen digimarkkinointiin, graafiseen suunnitteluun ja valokuvaukseen. Pyrin myös kirjoittamaan ajankohtaisista asioista, myös yrittämiseen liittyvät asiat ovat lähellä sydäntä. Minua kiinnostaa myös yrityksien strategian kehittäminen. Ketterän kehityksen toimintamalli kuvaa myös omaa ajatusta yrityksen toiminnasta.

Miten tehdään verkkokauppa joka tekee tulosta?

"Pelkkä hyvin rakennettu verkkokauppa ei kuitenkaan riitä, vaan sen ympärille pitää rakentaa kaikkia toimintoja tukeva sisäinen ja ulkoinen verkosto".

Miten tein verkkokaupan, joka teki ensimmäisenä vuotenaan yli 200 000€ liikevaihdon. Kyseessä oli kilpailtu ala ja keskiostos oli vain 55€ luokkaa. Koko vuoden keskimääräinen konversioprosentti oli 2,19%, loppuvuoden viimeisellä kvartaarilla se oli jo 2,5%. Alkuvuoden 2024 konversioprosentti on 2,59%.

Miten tähän liikevaihtoon on päästy? Menestyvän ja kasvavan kaupan rakentamiseen tarvitaan paljon asioiden ja mainonnan testaamista, asiakkaiden kuuntelemista, brändin rakentamista ja vuorovaikutusta asiakkaiden kanssa digimaailmassa. Orgaaninen sisältö eri kanavissa ja hyvä seo optimointi ei pelkästään riitä ripeään kasvuun. Nopeaan kasvuun tarvitaan myös maksettua mainontaa. Erinomaisesti rakennettu verkkokauppa ei kuitenkaan ole ainut avain menestykseen. Sen ympärille pitää rakentaa kaikkia toimintoja tukeva sisäinen ja ulkoinen verkosto ja digitaalinen asiakaspalvelu pitää olla korkealla tasolla. Ulkoiseen verkostoon kuuluu taas hyvät tukkurit,  somessa hyvät yhteistyökumppanuudet ja muu yhteistyö eri tahojen väillä. Kaikkeen tähän tarvitaan hyviä yhteistyötaitoja, jotta tämä verkosto pysyy kasassa ja kasvaa. 

Verkkokauppa ja asiakaspalvelun tärkeys

Kaupan alalla tärkeimmät asiat ovat aina asiakaspalvelu ja hyvät tuotteet. Verkkokauppa ei tässä ole poikkeus. Verkkokaupan menestykseen kuuluu yrityksen asiakaspalvelun hyvä ja helppo saatavuus ja nopeasti. Yrityksen puhelinnumeron piilottaminen, hankaluus saada asiakaspalvelua, ei kuulu kasvuyrityksen piirteisiin. Asiakaspalvelussa numero yksi on aina asiakkaan kuunteleminen. Tämä tapahtuu verkkokaupassa hieman eri tavalla kuin normaalissa myymälätyössä. Asioihin pitää reagoida mahdollisimman nopeasti ja asiakasta tulee kuunnella ja tämä tapahtuu digimaailmassa esimerkiksi chat tai sähköpostiviesteihin vastaamisena.  Asiakasta tulee pitää ajan tasalla niin normaalin tilauksen osalta, kuin vaikka reklamaation selvittämisessä. Digitaaliseen asiakaspalveluun kuuluu erilaisia maneereja, joita on hyvä noudattaa. Kohteliaisuus, asiakkaalta mielipiteiden kysyminen ja palautteen vastaanottaminen kehittävänä asiana ovat todella tärkeitä muistaa.

Uuden kaupan tuotteiden markkinointi kannattaa aloittaa somealustoilla ja laittaa SEO optimointi kuntoon. Metan alustoilla tapahtuvan mainonnan aloittaminen kannattaa aloittaa ammattilaisen kanssa. Muuten voit maksaa turhasta ja rahasi menevät hukkaan. Meta on tehnyt turhankin hankalaksi löytää ammattilaisten työkalu, jolla somemarkkinointia tehdään järkevästi ja kannattavasti. Sen sijaan se koettaa ohjailla yrittäjiä tekemään ns. helposti mainontaa, joka ei ole pitkällä tähtäimellä kannattavaa. Tästä teen myöhemmin oman kirjoituksen, miten tehdään Metan Business Managerilla mainontaa ja miten löydät Business Managerin.

Tässä kirjoituksessa pureudutaan kuitenkin nyt siihen, miten on mahdollisuus saada verkkokauppa tuottamaan. Alla olevat pointit ovat käypäisiä vinkkejä jokaisen verkkokaupan kehittämiseen, oli sitten kyse perustettavasta verkkokaupasta tai jo olemassa olevasta kaupasta.

Kuva: Adobe Stock

10 asiaa jotka tekevät hyvän verkkokaupan

Listaan tähän alle 10 pointtia hyvän, kasvavan, luotettavan ja menestyvän verkkokaupan ominaisuuksia.

1. Visio yrityksen brändistä tulee olla selvä. Mitä myydään ja kenelle myydään, mikä on yrityksen slogan. Yrityksen logon tulee aidosti viestiä yrityksen brändimielikuvaa ja houkuttaa yrityksen potentiaalisia asiakkaita.

2. Hyvä verkkokauppa-alusta. Kannattaa tutkia eri alustojen ominaisuuksia ja kriittisesti tarkastella omaa osamistasoa ja sen pohjalta valita alusta. Esimerkiksi Shopify skaalautuu minkä kokoiseen tai minkä tahansa alan verkkokauppaan ja se on asiakkaille helppokäyttöinen. Shopify oli Paytrailin verkkokauppa-alustojen käyttäjissä vuonna 2023 toisena WooCommercen jälkeen.

3. SEO=search engine optimation=hakukoneoptimointi. Eli se hirwittävän mystinen seo, jota ei osaa kuin digimarkkinoinnin gurut. Tämä ei pidä paikkaansa. Hakukoneoptimoinnin perusasioiden osaaminen kuuluu jokaiselle verkkokauppiaalle ja jokaisen verkkokauppiaan tulee olla asiasta kiinnostunut, jos on halua saada verkkokauppaansa menestymään ja liikevaihtoaan kasvamaan. SEO ei ole rakettitiedettä ja jokainen verkkokauppias pystyy perustason optimointia tekemään sekä opiskelemaan sitä jatkuvasti lisää.

4. Asiakaspalvelu ja asiakkaan ostopolku. Jokainen asiakas palvellaan yksilönä ja huolella.
– ole aina rehellinen itsellesi ja asiakkaalle.
– älä lupaa mitään jos et voi lupaustasi lunastaa.
– kerro, jos olet tehnyt virheen ja hyvitä se asiakkaalle, vaikkei asiakas hyvitystä pyytäisikään
– käännä reklamaatiot aina voitoksi- hyvitä extraa asiakkaalle aina.
– ostopolku kokonaisuudessaan, se tulee miettiä, erilaisten ostajapersoonien kantilta.
– asiakaspersoonien tunnistaminen ➡️ Opi puhumaan asiakkaasi kielellä

5. Tuotteiden laatu tulee olla hyvä ja tuotekuvausten ja kuvien hyviä. Ei kannata, eikä ole mitään järkeä myydä huonolaatuista tavaraa tai palvelua. Kuljetuskustannukset ja paketointimateriaalit eivät ole ilmaisia, joten turhat vaihdot ja palautukset tulevat kalliiksi. Huomio, että tarpeeksi kattavat tuotekuvaukset ja hyvät kokotaulukot vähentävät kysymyksiä ja vaihtoja/palautuksia.

6. Some. Tunne asiakkaasi ja opi tuottamaan somekanaviisi sellaista sisältöä mikä heitä kiinnostaa. Lisäksi, käytä aikaasi järkevästi someen, ei liikaa mutta ei liian harvoin. Ole niissä kanavissa missä asiakkaasi viettävät myös aikaa ja ole vuorovaikutuksessa asiakkaidesi kanssa. Muista seurata yrityksesi somea ja vastata asiakkaiden kommentteihin. Seuraa sometrendejä, mutta älä kopioi kaikkea, tee omasta sometilistäsi oman brändisi näköinen sisältöineen.

7. Digimarkkinointi ja integraatiot. Tulee tunnistaa mitkä digimarkkinoinnin kanavat ovat sinun yrityksellesi ja tuotteillesi parhaat paikat mainostaa. Markkinoinnin tulee olla sulassa sovussa yrityksen brändin kanssa. Esimerkkinä graafinen ohjeisto näyttelee tässä isoa osaa sekä “kieli” millä yritys viestii. Mainosten hyvä laatu ja yhteneväisyys tuo asiakkaille pysyvän ja muistettavan mielikuvan yrityksestä. Kaikki mainonnan ja analytiikan integraatiot pitää olla kunnossa, jotta pystyt seuraamaan mm. mikä toimii ja mikä ei.

8. Markkinoinnin automaatiot. Nämä ovat hyvin usein puuttelliset. Ei osata nähdä tätä potentiaalia mikä automatiikassa on ja miten paljon se vähentää ns. Käsityötä. Markkinoinnin automaatiot myös tekevät kauppaa puolestasi.

9. AI=Tekoäly= artificial intelligence. Tekoäly tulee olemaan enemmän ja enemmän läsnä tulevina vuosina, digimarkkinoinnissa sitä on jo käytetty pitkään. Nyt mukaan on tullut monia tekoälyyn perustuvia sovelluksia, jotka helpottavat verkkokauppiaiden arkea.

10. Monipuoliset maksu- ja toimitustavat. Suurin osa suomalaisista maksaa edelleen verkkopankkimaksuina ostoksensa verkkokaupoissa. Rinnalle on noussut kakkoseksi mobilepay ja kolmosena on luottokortit. Näiden lisäksi on oltava laaja valikoima erilaisia maksutapoja. Osamaksutavat ovat myös nostaneet suosiotaan. (Lähde: Paytrail verkkokauppa Suomessa 2023) Monipuolisten maksutapojen lisäksi tulee olla vähintään kaksi eri kuljetusyhtiötä vaihtoehtona. Tämä sujuvoittaa asiakkaan ostopolkua entisestään eikä tilaaminen jää siitä kiinni. Ainoastaan yhden kuljetusyhtiön käyttäminen voi olla riski. Se voi katkaista asiakkaan ostopolun, esimerkiksi huonosta aiemmasta kokemuksesta kyseistä kuljetusyhtiötä kohtaan. Lisäksi muut ulkopuoliset tekijät, kuten lakot voivat vaikuttaa joihinkin kuljetusyhtiöihin, joten tämäkin asia kannattaa miettiä ennalta jo kuntoon.

 

Lopuksi! BONUS VINKIT ja kysymykset kauppiaille:


– jos myyntiä ei tule, älä jämähdä vanhaan ja syytä ulkoisia tekijöitä- kääri hihat ja katso asioita uudesta perspektiivistä!
– älä tee vain sitä mitä itse tykkäät, vaan mistä asiakkaasi tykkäävät ja saavat lisäarvoa. Tee tuotteesi houkuteltavimmiksi.
– brändiä on hyvä päivittää aika ajoin, jos meinaa pysyä kilpailussa mukana. Kymmenen vuotta sitten keksitty slogan voi olla jo aikaansa todella paljon jäljessä.
– jos haluat kasvua, sinun pitää pystyä hyppäämään hetkeksi boxin ulkopuolelle ja katsoa asiat kriittisesti myös asiakkaan kantilta. 
– kaupan ja mainoksien ulkonäköä on aika ajoin hyvä freesata.
– mieti miltä kauppasi näyttää nykyajan kohdeasiakkaasi mielestä, onko kauppasi kaupan näköinen, selkeä ja onko sivusto enemmän näyteikkuna tuotteillesi kuin kauppa?
– toimiiko hakutoiminnot hyvin ja pystyykö asiakas suodattamaan tuotteita isommista kategorioista järkeviltä osin.

Hyvä kauppa ja hyvät, massasta erottuvat digimainokset sisältävät niitä elementtejä, joilla saat asiakkaasi konvertoitumaan. 

Teen mielelläni ilmaisen auditoinnin kaupallesi. Tai jos olet aikeissa perustaa uuden verkkokaupan, kuuntelen miellelläni suunnitelmiasi ja sparraan tarvittaessa. Laita alta yhteydenottopyyntö ✍🏼

 

Haluan ilmaisen
auditoinnin 👋🏼

Arkisto

Kosketuspisteet-haasteet ja mahdollisuudet asiakaspalvelussa

Kosketuspisteiden haasteet ja mahdollisuudet Kuten asiakaspalvelun reklamaatiotilanteissa, kannattaa aina aloittaa rehdisti ikävän tilanteen selvittämisestä asiakkaalle- tämän vuoksi aloitan myös tämän kirjoituksen, haasteista ensin. On aina

Jaa somessa